Conferentie over Nederlands als tweede taal voor vluchtelingenkinderen
BOOG van WOORDEN tot WOORDEN: ‘WERKEN AAN TAAL in voorschoolse educatie, po, vo, mbo en informeel onderwijs’
Hoeveel tijd en wat heeft een kind nodig om de Nederlandse taal te leren? De instroom van vluchtelingenkinderen in het onderwijs vestigt opnieuw de aandacht op het belang van het geven van Nederlands als tweede taal. Alleen als zij onze taal goed onder de knie krijgen kunnen zij zich goed ontwikkelen in het onderwijs en in de maatschappij.
Leerkrachten, deskundig in Nederlands als tweede taal (NT2), zijn bepalend voor het overwinnen van (taal)barrières en het toekomstig succes van de kinderen.
Op 25 januari organiseren de gemeente Dordrecht en het landelijke kenniscentrum CAOP een conferentie voor leerkrachten NT2 en wetenschappers om kennis te delen over de professionalisering van hun vakgebied. Wat is de behoefte van leerkrachten aan leermiddelen en eigen deskundigheid? Wat is precies de rol van de eerste taal in het leerproces van kinderen? Wat draagt het informeel onderwijs bij?
De wetenschappers zijn Folkert Kuiken (hoogleraar leerstoel Nederlands als tweede taal en meertaligheid, Universiteit van Amsterdam), Maaike Hajer(lector meertaligheid en vakonderwijs, Hogeschool Utrecht) en Alex Riemersma (lector Fries en Meertaligheid in Onderwijs en Opvoeding, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden).
Aanmelden
Journalisten, pers en anderen belangstellenden kunnen zich aanmelden bij Nelleke Euser ng.euser@dordrecht.nl. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.